Umar Al-Khattab Pernah Ziarah Gereja. |
Oleh Al-bakistani
Mengeluh kerana menilai ia dengan pandangan negatif. Melihat, kononnya tindakan itu seperti mengiktiraf arak, walaupun kehadiran khalid samad itu sebenarnya dalam usaha mencari alternatif bagi menyelesaikan masalah pekerja di kilang itu dari kalangan orang Islam, disamping mencadangkan agar kilang itu dipindah ke tempat lain, kerana kewujudan kilang arak itu mempamerkan persepsi agak buruk terhadap ibu negeri Selangor itu.
Dari pihak yang melihatnya sebagai positif pula, mengingatkan kepada usaha dakwah yang pernah dilakukan oleh Imam Hasan Al Banna yang amat serius dalam dakwah, sehingga masuk ke dalam bar [kelab malam yang menyediakan arak], untuk berdakwah warga muslim yang meneguk air haram itu.
Secara peribadi, meniru imam Hasan Al-Banna ini telah cuba aku lakukan. Hasilnya baik atau tidak, susah untuk menilai. Yang pastinya, aku berjaya berkawan sebilangan mereka, dan agak mengerti tentang luahan dan rintihan hati mereka, menyebabkan mereka boleh terjebak dengan maksiat.
Itu pertama. Adapun kedua, ramai mempersoalkan tindakan itu baik atau tidak. Dari sudut persepsi, mungkin ia dinilai baik, tetapi tidak dinafikan bahawa pihak musuh, iaitu UMNO akan berusaha seserius mungkin, bagi memperlihatkan keburukan disebalik tindakan itu. Biarkan manusia yang mahu berkata. ini kerana, lidah tidak bertulang.
Cuma, yang paling penting difikirkan. Apakah dengan sesuatu tindakan itu dapat memberi keuntungan kepada PAS [khususnya Islam], atau tidak. Itulah persoalan yang wajar dilontarkan dalam pemikiran setiap muslim.
Jika merenung jauh ke zaman khalifah yang empat, didapati bahawa Umar bin Al-Khattab dahulu, bukan kilang arak yang dilawati, tetapi yang dilawati itu lebih besar dari itu, iaitu gereja. Ia berlaku, ketika Umar bin Al Khattab ke Baitul Muqaddis dalam satu sessi lawatan khalifah.
Mungkin jika kewujudan UMNO di zaman itu, sudah pasti ia akan dipersepsikan sebagai sesuatu yang negatif, waima kedatangan Umar ke gereja itu memberi banyak kesan positif dari kalangan non muslim apabila melihat Islam. Dengan erti yang lain, Umar dilihat berjaya mengemukakan konsep keadilan islam berbentuk sejagat di mata-mata non Muslim.
Tindakan umar itu, apakah wajar dipuji atau dikeji, terpulang kepada penilaian masing-masing. Tetapi, jika dilihat dari realiti malaysia, jika ada orang yang masuk ke kilang arak, pasti secara umumnnya ia akan dinilai sebagai sesuatu yang negatif. itu kata orang.
Namun begitu, mereka mungkin lupa bahawa, apakah alternatif yang terbaik yang seharusnya dilakukan oleh seseorang pemimpin politik islam, dalam usaha menyelamatkan orang Islam dari terjebak dengan dosa, disamping tidak menafikan hak non Muslim dalam sesebuah negara.
Juga, mereka seharusnya tidak lupa bahawa penentuan kewujudan kilang arak atau tidak, disebabkan keputusan yang diputuskan oleh parlimen. Justeru, tidak pelik apabila seorang kawan ada berkata, "sebenarnya, masuk parlimen lagi teruk dari masuk kilang arak. Kerana, kilang arak itu wujud pun disebabkan parlimen".
Sekian
Wallahu 'Alam
Al-Bakistani
- 13, shah alam
7 Ogos 2010 * 12:30 pag
Tiada ulasan:
Catat Ulasan