ULAMA WARASATUL AMBIA

ULAMA WARASATUL AMBIA

Wahyu

Firman Allah Swt“ Janganlah kamu cenderung kepada KEZALIMAN kelak kamu akan disambar oleh api neraka.”

Berdoalah kepada Ku, nescaya akan Ku perkenankan bagimu, sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah Ku akan masuk neraka jahannam dalam keadaan hina dina!
-Surah Al-Mukmin ayat 60

Peringatan Ilahi

Allah SWT. Berfirman:
(وَمَن يَعۡشُ عَن ذِكۡرِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ نُقَيِّضۡ لَهُ ۥ شَيۡطَـٰنً۬ا فَهُوَ لَهُ ۥ قَرِينٌ۬ (٣٦
Yang maksudnya:
”Dan sesiapa yang tidak mengendahkan pengajaran (Al-Quran yang diturunkan oleh Allah) Yang maha Pemurah, Kami akan adakan baginya Syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya), lalu menjadilah Syaitan itu temannya yang tidak renggang daripadanya." [Surah Al-Zukhruf : 36.]

Surah al-Saff ayat 10-12:

Allah Taala menawarkan kemenangan di dalam firman-Nya dalam Surah al-Saff ayat 10-12:

"Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu daripada azab seksa yang tidak terperi sakitnya?"

"Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu mengetahui."

"(Dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu dan memasukkan kamu ke dalam taman-taman (syurga) yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang sama ada dalam syurga 'Adn. Itulah kemenangan yang besar."

Pringatan

Imam Nawawi menyebut satu hadith dimana Rasulullah SAW diwahyukan melalui mimpi. Mimpi seorang Rasul adalah benar dan wahyu daripada Allah.

Rasulullah SAW melawat neraka dan dilihat mereka yang diseksa dalam neraka itu, orang yang berzina dan memakan riba’ dan menyebarkan maklumat yang buruk sehingga perbohongan itu tersebar dengan luas, apatah lagi maklumat itu menjadi fitnah.

Dilihat seorang yang disangkut dengan penyangkut besi didagunya menembusi pipi dan mata diseksa didalam neraka, bila ditanya siapa itu, itulah penyebar maklumat bohong diseluruh pelusuk.

Hadis peringatan

Dan sabda Rasulullah SAW, “Barangsiapa yang menunjukkan satu jalan yang baik lalu orang mengikut jalan itu, dia akan mendapat pahala kerana menjalankan tugasnya dan dia mendapat pahala selagi ada orang yang mengikutnya sehingga hari kiamat.

Dan barangsiapa yang menunjukkan jalan yang buruk,maka dia berdosa kerana melakukan kerja itu dan menerima tanggungjawab dosa yang sama dengan orang yang mengikutnya sehingga hari kiamat.

Beriman orang yang bertaqwa

Firman Allah

وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاء فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ

dan orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang baik-baik (berbuat zina) dan mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka sebat (deralah) mereka (yang menuduh itu) delapan puluh kali dera, dan janganlah kamu terima kesaksian mereka buat selama-lamanya. Dan mereka itulah orang-orang yang fasik

Surah An-Nur : Ayat 4

Sungguhpun ayat ini menyebut mengenai tuduhan terhadap perempuan, namun hukumnya sama terhadap tuduhan ke atas kaum lelaki dan ianya menjadi sepakat para ulama' sebagaimana yang disebut di dalam Jame' Li ahkaamil Quran oleh al Qurtubi.

Tuduhan yang tidak menepati syara' dan pula perlakuan menyebarkan serta mempertontonkan video lucah kepada umum adalah suatu yang jelas bersalahan dengan agama dan mereka berdepan dengan hukum Qazaf serta undang - undang kerana memiliki dan menyebarkan video lucah.

Doa

YA ALLAH KAMI YANG HINA INI MENADAH TANGAN DAN MENGHARAPKAN PERTOLONGAN ENGKAU YA ALLAH:-

KAMI MEMOHON ENGKAU MEMPERI PERINGATAN ATAU HUKUMAN KEPADA TANGAN-TANGAN DAN ORANG-ORANG YANG JAHAT YANG BERUSAHA MENIPU RAKYAT SEMASA MENGUNDI DALAM PILIHAN RAYA DENGAN MENGADAKAN PELBAGAI CARA YANG SEMATA-MATA UNTUK MENIPU.
YA ALLAH BERILAH PERINGATAN ATAU PEMBALASAN KEPADA ORANG YANG BERTINDAK GANAS KEPADA RAKYAT. SESUNGGUNYA ENGKAU MAHA PERKASA DAN MAHA MENGETAHU.


YA ALLAH KAMI MENDERITA SEDIH DENGAN KEPUTUSAN ITU. YA ALLAH KEPUTUSAN ITU ADALAH SATU UJIAN YANG AMAT PERIT BAGI KAMI. MOHON TETAPLAH PENDIRIAN KAMI

YA ALLAH KAMI MEMOHON ENGKAU TUNJUKKANLAH HIKMAH KEHAKIMAN ITU SEMOGA AKAN MELEGAKAN KEDUKAAN DAN KESEDIHAN DIHATI KAMI.

YA ALLAH CELAKA DAN BINASALAH MEREKA YANG ZALIM ITU DENGAN KEHINAAN DAN KEPEDIHAN.

Fatwa

Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia memutuskan bahawa pelancong bukan Islam diharuskan memasuki masjid dan ruang solat dengan syarat mendapat keizinan pihak pengurusan masjid dan perlakuan serta tingkah laku mereka tidak mencemarkan kesucian masjid dan sentiasa terkawal dan beradab.

Guna agama cetus permusuhan kaum cemarkan Islam
- Dr Asri Bekas Mufti Perlis

Peringatan AL HUJURAT: - AYAT 6

AL HUJURAT: - AYAT 6

Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepada kamu orang fasik membawa sesuatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada sesuatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.

Ustaz Azizan Razak

Beruk kalau kita buat tak peduli dekat dia, dia pun senyap (sengap) begitu saja. Tapi kalau kita layan dia, sergah dia, habis daun pokok cermai dihinggutnya- Semasa berucap di Stadium Sultan Abdul Halim Kedah.

Jumaat, 15 Februari 2013


Al-Imam al-Quthbul Fard al-Habib Abu Bakar bin Muhammad bin Umar bin Abu Bakar bin Al-Habib Umar bin Segaf as-Segaf adalah seorang imam di lembah Al-Ahqof. Garis keturunannya yang suci ini terus bersambung kepada ulama dari orang ramai hingga bermuara kepada ketua orang-orang terdahulu, sekarang dan yang akan datang, seorang kekasih nan mulia Nabi Muhammad SAW Beliau dilahirkan di kampung Besuki (salah satu wilayah di kawasan Jawa Timur) tahun 1285 H. Ayahnya meninggal dunia di bandar Gresik, sementara beliau masih berumur kanak-kanak.
Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad as-Segaf tumbuh besar dalam asuhan dan penjagaan yang sempurna. Cahaya kebaikan dan kewalian telah tampak dan terpancar dari kerut-kerut wajahnya, sampai-sampai di usianya ke-3 tahun mampu mengingat kembali peristiwa-peristiwa yang pernah terjadi pada dirinya. Semua itu tak lain kerana power (kekuatan) dan kejernihan rohaninya, serta kesediaannya untuk menerima curahan anugerah dan Fath (pembuka tabir hati) darinya.
Tahun 1293 H, atas permintaan neneknya yang solehah Fatimah binti Abdullah (Ibunda ayahnya), beliau merantau ditemani oleh al-Mukaram Muhammad Bazamul ke Hadramaut meninggalkan tanah kelahirannya, Jawa. Di kala Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad as-Segaf akan sampai di kota Sewun, beliau di sambut diperbatasan kota oleh bapa saudara sekaligus gurunya Al-Allamah Abdullah bin Umar ini para kerabat. Pertama kali dilantunkan oleh seorang bapa saudara bait qosidah al-Habib al-Arifbillah Syeh bin Umar bin Segaf seorang yang paling alim di kala itu dan menjadi kebanggaan pada zamannya.
Ketika telah sampai beliau dicium dan dipeluk oleh bapa saudaranya. Tak elak menahan kegembiraan atas kedatangan sang anak saudara dan melihat raut wajahnya yang memancarkan cahaya kewalian dan kebaikan berderailah air mata kebahagiaan sang bapa saudara membasahi pipinya.

Hati para kaum arifin mempunyai ketajaman pandang. Mampu melihat apa yang tak kuasa dilihat oleh pemandang. Perhatian dan didikan seorang bapa saudara telah membuahkan hasil yang baik pada diri sang anak saudara. Beliau belajar kepada bapa saudaranya Al-Habib Abdullah bin Umar ilmu fiqh dan tasawuf, sang bapa saudara pun suka membangunkannya pada akhir malam ketika masih berusia kanak-kanak guna menunaikan solat tahajud bersama-sama, Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf mempunyai hubungan yang sangat kuat dalam menimba ilmu dari para ulama dan pemuka kota Hadramaut. Mereka (para ulama) telah mencurahkan perhatiannya pada Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf. Maka beliau RA. Banyak menerima dan memparoleh ijazah dari mereka. Di antara para ulama terkemuka Hadramaut yang mencurahkan perhatian kepada nya, adalah Al-Imam Al-Arifbillah Al-Habib Ali bin Muhammad Al-Habsyi, (seorang guru yang sepenuhnya mencurahkan perhatiannya kepada Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf).
Al-Habib Ali bin Muhammad Alhabsyi telah menaruh perhatian kepada Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf semenjak masih menetap di Jawa sebelum meninggalkannya menuju Hadramaut.

Al-Habib Ali bin Muhammad al-Habsyi berkata kepada salah seorang murid seniornya, "Lihatlah! Mereka bertiga adalah para wali, nama, Haliyah, dan makam (kedudukan) mereka sama. Yang pertama adalah penuntunku nanti di alam barzakh, beliau adalah Quthbul Mala Al-Habib Abu Bakar bin Abdullah Al-Aidrus, yang kedua, aku melihatnya ketika engkau masih kecil beliau adalah Al-Habib Al-Ghoust Abu Bakar bin Abdullah al-Atthos, dan yang ketiga engkau akan melihat sendiri nanti di akhir dari umurmu. "

Tatkala memasuki tahun terakhir dari umurnya, ia bermimpi melihat Rasulullah SAW sebanyak lima kali berturut-turut selama lima malam, sementara setiap kali dalam mimpinya Rasulullah SAW mengatakan kepadanya (orang yang bermimpi).
"Lihatlah di sampingmu, ada cucuku yang soleh Abu Bakar bin Muhammad Assegaf"!

Sebelumnya orang yang bermimpi tersebut tidak mengenal Al-Habib Abu Bakar Assegaf kecuali setelah dikenalkan oleh Baginda Rasul Al-Musthofa SAW di dalam mimpinya. Lantas ia teringat akan ucapan Al-Habib Ali bin Muhammad Al-Habsyi di mana beliau pernah berkata "Mereka bertiga adalah para wali, nama dan kedudukan mereka sama".

Setelah itu ia (orang yang bermimpi) menceritakan mimpinya kepada Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf dan tidak lama kemudian ia meninggal dunia.
Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf mendapat perhatian khusus dan pengawasan yang istimewa dari gurunya Al-Habib Ali bin Muhammad Al-Habsyi sampai-sampai Al-Habib Ali sendiri yang meminangkan beliau dan sekaligus menikahkannya.

Selanjutnya (diantara para masyayikhnya) adalah Al Allamah Al Habib Abdullah bin Umar Assegaf sebagai Syaikhut tarbiyah, Al Imam Al Qutb Al Habib Muhammad bin Idrus Al-Habsyi sebagai Syaikhut taslik, juga Al Mukasyif AL Habib Abdul Qadir bin Ahmad bin Quthban sebagai syaikhul fath. Guru yang terakhir ini sering memberi berita gembira kepada beliau.
"Engkau adalah pewaris Haliyah atukmu Al-Habib Umar bin Segaf". Sekian banyak para ulama para wali dan para kaum sholihin Hadramaut baik itu yang berasal dari Sewun, Tarim dan lain-lain yang menjadi guru Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf, seperti Al-Habib Muhammad bin Ali Assegaf, Al-Habib Idrus bin Umar al-Habsyi, Al-Habib Ahmad bin Hasan al-Atthas, Al-Habib Abdurrahman Al-Masyhur, juga putera beliau Al-Habib Ali bin Abdurrahman Al-Masyhur, dan juga Al-Habib Syekh bin Idrus Al-Idrus dan masih banyak lagi guru beliau yang lain.

Pada tahun 1302 H, ditemani oleh Al-Habib Alwi bin Segaf Assegaf, Al-Habib Abu Bakar Assegaf pulang ke tanah kelahirannya (Jawa) tepatnya di kampung Besuki. Selanjutnya pada tahun 1305 H, ketika itu berumur 20 tahun beliau berpindah ke bandar Gresik sambil terus menimba ilmu dan meminta ijazah dari para ulama yang menjadi sinar penerang negeri pertiwi Malaysia, sebut saja Al-Habib Abdullah bin Muhsin Al-Atthas, Al-Habib Abdullah bin Ali Al-Haddad, Al-Habib Ahmad bin Abdullah Al-Atthas, Al-Habib Abu Bakar bin Umar bin Yahya, Al-Habib Muhammad bin Idrus Al-Habsyi, Al-Habib Muhammad bin Ahmad Al-Muhdlar, dan lain sebagainya.

Kemudian pada tahun 1321 H, tepatnya pada hari Jumaat ketika sang khatib berdiri di atas mimbar beliau mendapat ilham dari Allah SWT bergerak dalam hatinya untuk mengasingkan diri dari manusia semuanya. Terbukalah hati beliau untuk melakukannya, seketika setelah bergerak beliau keluar dari masjid jami 'menuju rumah kediamannya. Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf ber-uzlah atau khalwat (mengasingkan diri) dari manusia selama lima belas tahun bersimpuh dihadapan Ilahi Rabbi. Dan apabila tiba saat Allah membenarkan beliau untuk keluar dari khalwatnya, guru beliau Al-Habib Muhammad bin Idrus Al-Habsyi mendatanginya dan memberi isyarat kepada beliau untuk menamatkan masa khalwatnya, Al-Habib Muhammad Al-Habsyi berkata: "selama tiga hari kami bertawajjuh dan memohon kepada Allah agar Abu Bakar bin Muhammad Assegaf keluar dari khalwatnya, "lantas beliau memegang Al-Habib Abu Bakar Assegaf dan mengeluarkannya dari khalwatnya. Kemudian masih ditemani Al-Habib Muhammad Al-Habsyi beliau ra menziarahi Al-Habib Alawi bin Muhammad Hasyim, ssetelah itu meluncur ke bandar Kuala Lumpur menuju ke kediaman al Habib Abdullah bin Umar Assegaf. Sambil menunjuk kepada al Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf Al-Habib Muhammad bin Idrus Al-Habsyi mengisytiharkan kepada para hadirin.

"Ini Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf termasuk mutiara berharga dari simpanan keluarga Ba'Alawi, kami membukanya agar boleh menularkan manfaat bagi seluruh manusia".

Setelah itu beliau membuka majlis ta'lim di rumahnya, beliau menjadi pengayom bagi mereka yang berziarah juga sebagai pusat (tempat rujukan) bagi semua golongan di seluruh penjuru, siapa pun yang mempunyai maksud kepadanya dengan dasar husnudz dzan nescaya ia akan meraih keinginannya dalam waktu yang relatif singkat . Di rumahnya sendiri, Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf telah menghatamkan kitab Ihya 'Ulumuddin lebih dari 40 kali. Pada setiap kali hatam beliau selalu menghidangkan jamuan yang istimewa. Al-Habib Abu Bakar Assegaf betul-betul memiliki ghirah (ghairah) yang besar dalam menapaki aktiviti dan akhlak para aslaf (pendahulunya), terbukti dengan dibacanya dalam majlis beliau sejarah dan kitab-kitab buah karya para aslafnya.

Di saat terakhir hayatnya Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf melakukan puasa selama 15 hari, selepas itu beliau meninggal dunia pada tahun 1376 H. dalam usia 91 tahun, dikebumikan di perkuburan Masjid Jami 'Alun-Alun, Greasik, Jawa Timur.
Adapun makam (kedudukan) Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf, telah mencapai tahap Shiddiqiyah Kubro. Hal itu telah diakui dan mendapat legitimasi dari mereka yang hidup sezaman dengan beliau. Berikut ini beberapa komen dari mereka.
Al-Imam Al-Habib Muhammad bin Ahmad Al-Muhdhar berkata:
"Demi fajar dan malam yang sepuluh dan yang genap dan yang ganjil. Sungguh al Akh Abu Bakar bin Muhammad Assegaf adalah mutiara keluarga Segaf yang terus menggelinding (makamnya) bahkan membumbung tinggi menyusul makam-makam para aslafnya.
Al-Habib Alwi bin Muhammad Al-Haddad berkata:
"Sesungguhnya al Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf adalah seorang Quthb al Ghaust juga sebagai tempat turunnya pandangan (rahmat) Allah SWT".
Al-Arif billah Al-Habib Ali bin Abdurrahman Al-Habsyi pernah berkata di rumah Al-Habib Abu Bakar Assegaf dikala beliau meletakkan tali ukhuwah antara beliau dengan Al-Habib Abu Bakar Assegaf, pertemuan yang diwarnai dengan derai air mata. Al-Habib Ali bin Abdurrahman Al-Habsyi berkata kepada para hadirin ketika itu:
"Lihatlah kepada saudaraku fillah Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf. Lihatlah ia ..! Maka melihat kepadanya termasuk ibadah"
Al-Habib Husein bin Muhammad Al-Haddad berkata:
"Sesungguhnya Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf adalah seorang khalifah. Beliau adalah penguasa saat ini, beliau telah berada pada Maqom As Syuhud yang mampu menyaksikan (mengetahui) hakikat dari segala sesuatu. Beliau berhak untuk dikatakan" Dia hanyalah seorang hamba yang kami berikan kepadanya (sebagai nikmat) "
Al-Imam al-Quthbul Fard al-Habib Abu Bakar bin Muhammad bin Umar bin Abu Bakar bin Al-Habib Umar bin Segaf as-Segaf


Al-Imam al-Quthbul Fard al-Habib Abu Bakar bin Muhammad bin Umar bin Abu Bakar bin Al-Habib Umar bin Segaf as-Segaf adalah seorang imam di lembah Al-Ahqof. Garis keturunannya yang suci ini terus bersambung kepada ulama dari orang ramai hingga bermuara kepada ketua orang-orang terdahulu, sekarang dan yang akan datang, seorang kekasih nan mulia Nabi Muhammad SAW Beliau dilahirkan di kampung Besuki (salah satu wilayah di kawasan Jawa Timur) tahun 1285 H. Ayahnya meninggal dunia di bandar Gresik, sementara beliau masih berumur kanak-kanak.
Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad as-Segaf tumbuh besar dalam asuhan dan penjagaan yang sempurna. Cahaya kebaikan dan kewalian telah tampak dan terpancar dari kerut-kerut wajahnya, sampai-sampai di usianya ke-3 tahun mampu mengingat kembali peristiwa-peristiwa yang pernah terjadi pada dirinya. Semua itu tak lain kerana power (kekuatan) dan kejernihan rohaninya, serta kesediaannya untuk menerima curahan anugerah dan Fath (pembuka tabir hati) darinya.
Tahun 1293 H, atas permintaan neneknya yang solehah Fatimah binti Abdullah (Ibunda ayahnya), beliau merantau ditemani oleh al-Mukaram Muhammad Bazamul ke Hadramaut meninggalkan tanah kelahirannya, Jawa. Di kala Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad as-Segaf akan sampai di kota Sewun, beliau di sambut diperbatasan kota oleh bapa saudara sekaligus gurunya Al-Allamah Abdullah bin Umar ini para kerabat. Pertama kali dilantunkan oleh seorang bapa saudara bait qosidah al-Habib al-Arifbillah Syeh bin Umar bin Segaf seorang yang paling alim di kala itu dan menjadi kebanggaan pada zamannya.
Ketika telah sampai beliau dicium dan dipeluk oleh bapa saudaranya. Tak elak menahan kegembiraan atas kedatangan sang anak saudara dan melihat raut wajahnya yang memancarkan cahaya kewalian dan kebaikan berderailah air mata kebahagiaan sang bapa saudara membasahi pipinya.

Hati para kaum arifin mempunyai ketajaman pandang. Mampu melihat apa yang tak kuasa dilihat oleh pemandang. Perhatian dan didikan seorang bapa saudara telah membuahkan hasil yang baik pada diri sang anak saudara. Beliau belajar kepada bapa saudaranya Al-Habib Abdullah bin Umar ilmu fiqh dan tasawuf, sang bapa saudara pun suka membangunkannya pada akhir malam ketika masih berusia kanak-kanak guna menunaikan solat tahajud bersama-sama, Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf mempunyai hubungan yang sangat kuat dalam menimba ilmu dari para ulama dan pemuka kota Hadramaut. Mereka (para ulama) telah mencurahkan perhatiannya pada Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf. Maka beliau RA. Banyak menerima dan memparoleh ijazah dari mereka. Di antara para ulama terkemuka Hadramaut yang mencurahkan perhatian kepada nya, adalah Al-Imam Al-Arifbillah Al-Habib Ali bin Muhammad Al-Habsyi, (seorang guru yang sepenuhnya mencurahkan perhatiannya kepada Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf).
Al-Habib Ali bin Muhammad Alhabsyi telah menaruh perhatian kepada Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf semenjak masih menetap di Jawa sebelum meninggalkannya menuju Hadramaut.

Al-Habib Ali bin Muhammad al-Habsyi berkata kepada salah seorang murid seniornya, "Lihatlah! Mereka bertiga adalah para wali, nama, Haliyah, dan makam (kedudukan) mereka sama. Yang pertama adalah penuntunku nanti di alam barzakh, beliau adalah Quthbul Mala Al-Habib Abu Bakar bin Abdullah Al-Aidrus, yang kedua, aku melihatnya ketika engkau masih kecil beliau adalah Al-Habib Al-Ghoust Abu Bakar bin Abdullah al-Atthos, dan yang ketiga engkau akan melihat sendiri nanti di akhir dari umurmu. "

Tatkala memasuki tahun terakhir dari umurnya, ia bermimpi melihat Rasulullah SAW sebanyak lima kali berturut-turut selama lima malam, sementara setiap kali dalam mimpinya Rasulullah SAW mengatakan kepadanya (orang yang bermimpi).
"Lihatlah di sampingmu, ada cucuku yang soleh Abu Bakar bin Muhammad Assegaf"!

Sebelumnya orang yang bermimpi tersebut tidak mengenal Al-Habib Abu Bakar Assegaf kecuali setelah dikenalkan oleh Baginda Rasul Al-Musthofa SAW di dalam mimpinya. Lantas ia teringat akan ucapan Al-Habib Ali bin Muhammad Al-Habsyi di mana beliau pernah berkata "Mereka bertiga adalah para wali, nama dan kedudukan mereka sama".

Setelah itu ia (orang yang bermimpi) menceritakan mimpinya kepada Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf dan tidak lama kemudian ia meninggal dunia.
Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf mendapat perhatian khusus dan pengawasan yang istimewa dari gurunya Al-Habib Ali bin Muhammad Al-Habsyi sampai-sampai Al-Habib Ali sendiri yang meminangkan beliau dan sekaligus menikahkannya.

Selanjutnya (diantara para masyayikhnya) adalah Al Allamah Al Habib Abdullah bin Umar Assegaf sebagai Syaikhut tarbiyah, Al Imam Al Qutb Al Habib Muhammad bin Idrus Al-Habsyi sebagai Syaikhut taslik, juga Al Mukasyif AL Habib Abdul Qadir bin Ahmad bin Quthban sebagai syaikhul fath. Guru yang terakhir ini sering memberi berita gembira kepada beliau.
"Engkau adalah pewaris Haliyah atukmu Al-Habib Umar bin Segaf". Sekian banyak para ulama para wali dan para kaum sholihin Hadramaut baik itu yang berasal dari Sewun, Tarim dan lain-lain yang menjadi guru Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf, seperti Al-Habib Muhammad bin Ali Assegaf, Al-Habib Idrus bin Umar al-Habsyi, Al-Habib Ahmad bin Hasan al-Atthas, Al-Habib Abdurrahman Al-Masyhur, juga putera beliau Al-Habib Ali bin Abdurrahman Al-Masyhur, dan juga Al-Habib Syekh bin Idrus Al-Idrus dan masih banyak lagi guru beliau yang lain.

Pada tahun 1302 H, ditemani oleh Al-Habib Alwi bin Segaf Assegaf, Al-Habib Abu Bakar Assegaf pulang ke tanah kelahirannya (Jawa) tepatnya di kampung Besuki. Selanjutnya pada tahun 1305 H, ketika itu berumur 20 tahun beliau berpindah ke bandar Gresik sambil terus menimba ilmu dan meminta ijazah dari para ulama yang menjadi sinar penerang negeri pertiwi Malaysia, sebut saja Al-Habib Abdullah bin Muhsin Al-Atthas, Al-Habib Abdullah bin Ali Al-Haddad, Al-Habib Ahmad bin Abdullah Al-Atthas, Al-Habib Abu Bakar bin Umar bin Yahya, Al-Habib Muhammad bin Idrus Al-Habsyi, Al-Habib Muhammad bin Ahmad Al-Muhdlar, dan lain sebagainya.

Kemudian pada tahun 1321 H, tepatnya pada hari Jumaat ketika sang khatib berdiri di atas mimbar beliau mendapat ilham dari Allah SWT bergerak dalam hatinya untuk mengasingkan diri dari manusia semuanya. Terbukalah hati beliau untuk melakukannya, seketika setelah bergerak beliau keluar dari masjid jami 'menuju rumah kediamannya. Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf ber-uzlah atau khalwat (mengasingkan diri) dari manusia selama lima belas tahun bersimpuh dihadapan Ilahi Rabbi. Dan apabila tiba saat Allah membenarkan beliau untuk keluar dari khalwatnya, guru beliau Al-Habib Muhammad bin Idrus Al-Habsyi mendatanginya dan memberi isyarat kepada beliau untuk menamatkan masa khalwatnya, Al-Habib Muhammad Al-Habsyi berkata: "selama tiga hari kami bertawajjuh dan memohon kepada Allah agar Abu Bakar bin Muhammad Assegaf keluar dari khalwatnya, "lantas beliau memegang Al-Habib Abu Bakar Assegaf dan mengeluarkannya dari khalwatnya. Kemudian masih ditemani Al-Habib Muhammad Al-Habsyi beliau ra menziarahi Al-Habib Alawi bin Muhammad Hasyim, ssetelah itu meluncur ke bandar Kuala Lumpur menuju ke kediaman al Habib Abdullah bin Umar Assegaf. Sambil menunjuk kepada al Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf Al-Habib Muhammad bin Idrus Al-Habsyi mengisytiharkan kepada para hadirin.

"Ini Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf termasuk mutiara berharga dari simpanan keluarga Ba'Alawi, kami membukanya agar boleh menularkan manfaat bagi seluruh manusia".

Setelah itu beliau membuka majlis ta'lim di rumahnya, beliau menjadi pengayom bagi mereka yang berziarah juga sebagai pusat (tempat rujukan) bagi semua golongan di seluruh penjuru, siapa pun yang mempunyai maksud kepadanya dengan dasar husnudz dzan nescaya ia akan meraih keinginannya dalam waktu yang relatif singkat . Di rumahnya sendiri, Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf telah menghatamkan kitab Ihya 'Ulumuddin lebih dari 40 kali. Pada setiap kali hatam beliau selalu menghidangkan jamuan yang istimewa. Al-Habib Abu Bakar Assegaf betul-betul memiliki ghirah (ghairah) yang besar dalam menapaki aktiviti dan akhlak para aslaf (pendahulunya), terbukti dengan dibacanya dalam majlis beliau sejarah dan kitab-kitab buah karya para aslafnya.

Di saat terakhir hayatnya Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf melakukan puasa selama 15 hari, selepas itu beliau meninggal dunia pada tahun 1376 H. dalam usia 91 tahun, dikebumikan di perkuburan Masjid Jami 'Alun-Alun, Greasik, Jawa Timur.
Adapun makam (kedudukan) Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf, telah mencapai tahap Shiddiqiyah Kubro. Hal itu telah diakui dan mendapat legitimasi dari mereka yang hidup sezaman dengan beliau. Berikut ini beberapa komen dari mereka.
Al-Imam Al-Habib Muhammad bin Ahmad Al-Muhdhar berkata:
"Demi fajar dan malam yang sepuluh dan yang genap dan yang ganjil. Sungguh al Akh Abu Bakar bin Muhammad Assegaf adalah mutiara keluarga Segaf yang terus menggelinding (makamnya) bahkan membumbung tinggi menyusul makam-makam para aslafnya.
Al-Habib Alwi bin Muhammad Al-Haddad berkata:
"Sesungguhnya al Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf adalah seorang Quthb al Ghaust juga sebagai tempat turunnya pandangan (rahmat) Allah SWT".
Al-Arif billah Al-Habib Ali bin Abdurrahman Al-Habsyi pernah berkata di rumah Al-Habib Abu Bakar Assegaf dikala beliau meletakkan tali ukhuwah antara beliau dengan Al-Habib Abu Bakar Assegaf, pertemuan yang diwarnai dengan derai air mata. Al-Habib Ali bin Abdurrahman Al-Habsyi berkata kepada para hadirin ketika itu:
"Lihatlah kepada saudaraku fillah Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf. Lihatlah ia ..! Maka melihat kepadanya termasuk ibadah"
Al-Habib Husein bin Muhammad Al-Haddad berkata:
"Sesungguhnya Al-Habib Abu Bakar bin Muhammad Assegaf adalah seorang khalifah. Beliau adalah penguasa saat ini, beliau telah berada pada Maqom As Syuhud yang mampu menyaksikan (mengetahui) hakikat dari segala sesuatu. Beliau berhak untuk dikatakan" Dia hanyalah seorang hamba yang kami berikan kepadanya (sebagai nikmat) "

Tiada ulasan:

Catat Ulasan