ULAMA WARASATUL AMBIA

ULAMA WARASATUL AMBIA

Wahyu

Firman Allah Swt“ Janganlah kamu cenderung kepada KEZALIMAN kelak kamu akan disambar oleh api neraka.”

Berdoalah kepada Ku, nescaya akan Ku perkenankan bagimu, sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah Ku akan masuk neraka jahannam dalam keadaan hina dina!
-Surah Al-Mukmin ayat 60

Peringatan Ilahi

Allah SWT. Berfirman:
(وَمَن يَعۡشُ عَن ذِكۡرِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ نُقَيِّضۡ لَهُ ۥ شَيۡطَـٰنً۬ا فَهُوَ لَهُ ۥ قَرِينٌ۬ (٣٦
Yang maksudnya:
”Dan sesiapa yang tidak mengendahkan pengajaran (Al-Quran yang diturunkan oleh Allah) Yang maha Pemurah, Kami akan adakan baginya Syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya), lalu menjadilah Syaitan itu temannya yang tidak renggang daripadanya." [Surah Al-Zukhruf : 36.]

Surah al-Saff ayat 10-12:

Allah Taala menawarkan kemenangan di dalam firman-Nya dalam Surah al-Saff ayat 10-12:

"Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu daripada azab seksa yang tidak terperi sakitnya?"

"Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu mengetahui."

"(Dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu dan memasukkan kamu ke dalam taman-taman (syurga) yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang sama ada dalam syurga 'Adn. Itulah kemenangan yang besar."

Pringatan

Imam Nawawi menyebut satu hadith dimana Rasulullah SAW diwahyukan melalui mimpi. Mimpi seorang Rasul adalah benar dan wahyu daripada Allah.

Rasulullah SAW melawat neraka dan dilihat mereka yang diseksa dalam neraka itu, orang yang berzina dan memakan riba’ dan menyebarkan maklumat yang buruk sehingga perbohongan itu tersebar dengan luas, apatah lagi maklumat itu menjadi fitnah.

Dilihat seorang yang disangkut dengan penyangkut besi didagunya menembusi pipi dan mata diseksa didalam neraka, bila ditanya siapa itu, itulah penyebar maklumat bohong diseluruh pelusuk.

Hadis peringatan

Dan sabda Rasulullah SAW, “Barangsiapa yang menunjukkan satu jalan yang baik lalu orang mengikut jalan itu, dia akan mendapat pahala kerana menjalankan tugasnya dan dia mendapat pahala selagi ada orang yang mengikutnya sehingga hari kiamat.

Dan barangsiapa yang menunjukkan jalan yang buruk,maka dia berdosa kerana melakukan kerja itu dan menerima tanggungjawab dosa yang sama dengan orang yang mengikutnya sehingga hari kiamat.

Beriman orang yang bertaqwa

Firman Allah

وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاء فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ

dan orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang baik-baik (berbuat zina) dan mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka sebat (deralah) mereka (yang menuduh itu) delapan puluh kali dera, dan janganlah kamu terima kesaksian mereka buat selama-lamanya. Dan mereka itulah orang-orang yang fasik

Surah An-Nur : Ayat 4

Sungguhpun ayat ini menyebut mengenai tuduhan terhadap perempuan, namun hukumnya sama terhadap tuduhan ke atas kaum lelaki dan ianya menjadi sepakat para ulama' sebagaimana yang disebut di dalam Jame' Li ahkaamil Quran oleh al Qurtubi.

Tuduhan yang tidak menepati syara' dan pula perlakuan menyebarkan serta mempertontonkan video lucah kepada umum adalah suatu yang jelas bersalahan dengan agama dan mereka berdepan dengan hukum Qazaf serta undang - undang kerana memiliki dan menyebarkan video lucah.

Doa

YA ALLAH KAMI YANG HINA INI MENADAH TANGAN DAN MENGHARAPKAN PERTOLONGAN ENGKAU YA ALLAH:-

KAMI MEMOHON ENGKAU MEMPERI PERINGATAN ATAU HUKUMAN KEPADA TANGAN-TANGAN DAN ORANG-ORANG YANG JAHAT YANG BERUSAHA MENIPU RAKYAT SEMASA MENGUNDI DALAM PILIHAN RAYA DENGAN MENGADAKAN PELBAGAI CARA YANG SEMATA-MATA UNTUK MENIPU.
YA ALLAH BERILAH PERINGATAN ATAU PEMBALASAN KEPADA ORANG YANG BERTINDAK GANAS KEPADA RAKYAT. SESUNGGUNYA ENGKAU MAHA PERKASA DAN MAHA MENGETAHU.


YA ALLAH KAMI MENDERITA SEDIH DENGAN KEPUTUSAN ITU. YA ALLAH KEPUTUSAN ITU ADALAH SATU UJIAN YANG AMAT PERIT BAGI KAMI. MOHON TETAPLAH PENDIRIAN KAMI

YA ALLAH KAMI MEMOHON ENGKAU TUNJUKKANLAH HIKMAH KEHAKIMAN ITU SEMOGA AKAN MELEGAKAN KEDUKAAN DAN KESEDIHAN DIHATI KAMI.

YA ALLAH CELAKA DAN BINASALAH MEREKA YANG ZALIM ITU DENGAN KEHINAAN DAN KEPEDIHAN.

Fatwa

Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia memutuskan bahawa pelancong bukan Islam diharuskan memasuki masjid dan ruang solat dengan syarat mendapat keizinan pihak pengurusan masjid dan perlakuan serta tingkah laku mereka tidak mencemarkan kesucian masjid dan sentiasa terkawal dan beradab.

Guna agama cetus permusuhan kaum cemarkan Islam
- Dr Asri Bekas Mufti Perlis

Peringatan AL HUJURAT: - AYAT 6

AL HUJURAT: - AYAT 6

Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepada kamu orang fasik membawa sesuatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada sesuatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.

Ustaz Azizan Razak

Beruk kalau kita buat tak peduli dekat dia, dia pun senyap (sengap) begitu saja. Tapi kalau kita layan dia, sergah dia, habis daun pokok cermai dihinggutnya- Semasa berucap di Stadium Sultan Abdul Halim Kedah.

Selasa, 21 Mei 2013

Hitam 505


Akta Perhimpunan Aman, Adam Adli dan 'Black505'

Mohammad Faizal Che Yusof,21 Mei 2013
MENGIMBAU kembali 29 November 2011, setelah dibahaskan hanya beberapa jam dengan penyertaan hanya beberapa orang ahli Dewan Rakyat, rang undang-undang Perhimpunan Aman akhirnya diluluskan dengan protes besar-besaran oleh wakil-wakil dari Pakatan Rakyat.

Menuruti penggubalan Akta Perhimpunan Aman, (Akta 736) pula ialah pindaan kepada Kanun Keseksaan (Akta 574) yang memasukkan beberapa peruntukan baru termasuklah Seksyen 124B iaitu peruntukan berkaitan dengan aktiviti menjejaskan demokrasi berparlimen.

Rang Undang-undang Kanun Keseksaan 2012 yang mencadangkan pindaan Kanun Keseksaan tersebut yang telah dibentangkan untuk bacaan pertama pada persidangan Dewan Rakyat April 2012 lalu adalah sejajar dengan pengenalan Rang Undang-undang Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012.

Turutan-turutan penggubalan undang-undang di atas telah dibuat tanpa melalui satu proses awam yang menimbulkan rasa tidak puashati banyak pihak. Ia dilihat dibuat secara tergesa-gesa dan itulah trend penggubalan undang-undang kita.

Apakah kesan penggubalan undang-undang di atas? Dalam memperkasakan kuasa dan penyertaan rakyat jelata dalam menentukan halatuju Negara, rantaian undang-undang di atas sebenarnya telah memberi kelebihan yang cukup baik kepada pemerintah dan lebih-lebih lagi kepada parti yang menguasai kerajaan.

Parti menguasai kerajaan kini mempunyai senjata yang ampuh untuk berhadapan dengan anasir-anasir yang dirasai mampu menggugat kedudukan mereka. Itulah apa yang saya fikir dari pemerhatian isi perundangan yang digubal.

Pindaan kepada Kanun Keseksaan yang memasukkan kesalahan “aktiviti menjejaskan demokrasi berparlimen” mempunyai ruang tafsiran yang cukup luas. Tidak dinyatakan apakah “aktiviti-aktiviti yang menjejeaskan demokrasi berparlimen”.

Itulah yang didepani oleh Adam Adli hari ini. Selain berhadapan dengan siasatan di bawah seksyen 4 Akta Hasutan 1948 (Akta 15), beliau juga disiasat di bawah Kanun Keseksaan yang telah dipinda tersebut.

Apa saja boleh dikatakan terjatuh sebagai aktiviti menjejaskan demokrasi berparlimen. Mengeluarkan kritikan kecil atau besar, menyampaikan ucapan-ucapan atau pidato yang tidak menyenangkan parti memerintah, melakukan aktiviti yang boleh mendatangkan rasa penolakan rakyat kepada parti pemerintah dan pelbagai macam tafsiran boleh dibuat kepada peruntukan pindaan.

Dalam situasi hari ini, pasca PRU13 telah memperlihatkan penolakan rakyat kepada keputusan rasmi yang telah diumumkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya SPR. Sesiapa saja boleh kata bahawa penolakan itu bukan menggambarkan kehendak mejoriti rakyat. Sesiapa saja boleh menyebut bahawa protest dan perhimpunan black out 505 adalah perbuatan orang kecewa yang kalah dalam medan yang ketempangannya bukan lagi rahsia.

Dalam suasana hari ini, selain meluahkan rasa secara perhimpunan yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan, apa lagi yang boleh rakyat lakukan? Dakwaan, bukti kecurangan dan ketidakadilan dalam PRU13 hanya dijawab secara sebelah pihak dengan meninggalkan persoalan-persoalan yang terus bermain di fikiran rakyat.

Dakwat kekal yang gagal menangani pengundian berganda, warga asing yang memiliki MyCard keluar mengundi, pengundi tulin yang dihalang untuk mengundi, penguasaan media massa yang keterlaluan oleh parti penyandang, semuanya disaksikan oleh rakyat yang hari ini terdedah dengan kepantasan maklumat.

Apa lagi keupayaan rakyat bilamana segala macam kepincangan yang diharap diselesaikan secara bersemuka melalui debat umum hanya tinggal harapan? Benar jika dikata kita ada institusi keadilan dan mahkamah. Namun apa gunanya institusi yang ada jika system perjalanannya terus diragui dan tidak lagi mendapat kepercayaan umum?

Sesungguhnya suasana yang ada pada hari ini penuh mencabar khususnya kepada pemerintah semasa. Menangani keadaan semasa dengan cara lama hanya meletakkan Malaysia sebagai sebuah Negara yang rakyatnya terus gagal berfungsi sebagai masyarakat yang berasaskan maklumat dan ilmu.

Kepincangan PRU13 yang kini menjadi rahsia umum tanpa ditangani dengan bijaksana hanya akan melahirkan lebih ramai Adam Adli. Harus diinsafi, kini rakyat bertindak dengan maklumat dan kefahaman. Mereka berhimpun secara aman atas keyakinan bahawa perhimpunan aman adalah suatu hak yang dijamin Perlembagaan Persekutuan.

Mereka keluar tanpa perlu dibayar. Mereka keluar dengan iltizam yang tinggi untuk melihat Malaysia pada masa hadapan sebagai sebuah Negara demokrasi yang benar-benar untuk rakyat. Mereka keluar dengan tekat bahawa Negara ini milik mereka bukan milik warga asing yang mengundi. Mereka keluar dengan kepercayaan selama ini kekayaan bumi ini hanya diratah oleh segolongan hartawan yang kekayaannya mampu membeli undi hingga jutaan ringgit di setiap kawasan.

Kepada sekalian pimpinan yang telah terpilih dalam PRU13, denyut nadi rakyat hari ini perlulah dirasai dan dirai. Halusilah setiap fakta yang membangkitkan rasa duka rakyat dengan penuh bijaksana dan keisafan. Segalanya masih belum lewat. Apatah lagi pintu kebaikan itu sentiasa terbuka untuk dimasuki oleh sesiapa saja bagi memastikan Malaysia yang lebih sejahtera pada masa hadapan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan